POZORIŠTE ZA SASVIM MALE

Piše: Diana Kržanić Tepavac

Podrška srpskih umetnika u oblasti pozorišta za najmlađe umetnicima u Japanu

Pozorište za najraniji uzrast, ili popularno nazvano pozorište za bebe, gotovo dve decenije privlači pažnju pozorišnih umetnika u svetu, a broj onih koji se upušta u ovaj otvoreni istraživački prostor, koji nudi beskrajne mogućnosti za nove umetničke forme, neprekidno raste.

Ono što čini ovu oblast tako velikim izazovom je direktan kontakt i obraćanje umetnika-izvođača sasvim malim gledaocima, koji su bez prethodnih iskustava potpuno otvoreni i spontani u svojoj percepciji i reakciji na stimulanse kojima obiluju predstave. Takvo ispitivanje i kombinovanje raznovrsnih umetničkih izraza, žanrova, poetika, estetika i upotreba novih tehnologija i medija kojima autori nastoje da podstaknu snažan doživljaj kod svojih gledalaca-učesnika, dovodi često do umetnički veoma zanimljivih predstava i scenskih događaja. Sa druge strane, korist beba od ranih pozorišnih iskustava vidljiva je u rezultatima naučnih istraživanja, posebno neuroloških studija. One nude relevantne dokaze o značaju ranog teatarskog doživljaja za razvoj deteta, a time i ozbiljnu podršku zastupanju ideja o važnom mestu ranog umetničkog iskustva kod dece uopšte.

Iako se prvi značajni koraci u ovoj oblasti vezuju, uglavnom, za zemlje visokog ekonomskog standarda, pre svega za zemlje zapadne Evrope gde je ovo pozorište u mnogim svojim formama najrazvijenije i najvidljivije, interesovanje poslednjih godina raste u svim delovima sveta, a naročito zemljama Dalekog istoka. Stoga je ASSITEJ Srbije odlučio da prihvati poziv ASSITEJ Japana i Unije za decu i mlade JIENKYO za učešće u programu obuke japanskih umetnika zainteresovanih za pozorište za bebe, i krajem januara ove godine realizovao je turneju ambijentalno-koreografske instalacije „Bejbi spejs” Dalije Aćin Thelander namenjenu deci staroj od 3 do 18 meseci i njihovim pratiocima, uz učešće igrača Ane Ignjatović Zagorac i Milice Pisić. Šest odigranih predstava pratila su predavanja Diane Kržanić Tepavac i Dalije Aćin Thelander, koja su omogućila upoznavanje različitih pozorišnih i teoretskih pristupa iz sveta i savremene srpske pozorišne prakse u pozorištu za najmlađe. Odlasku u Japan prethodilo je i premijerno izvođenje „Bejbi spejsa” u Beogradu u Galeriji Hub, a kako smo naknadno saznali, predavanja i pozorišno iskustvo u Fukuoki, Nagoji i Jokohami su bili pravi podsticaj japanskim kolegama i inspiracija da se u velikom broju odazovu i uključe u Konferenciju na temu pozorišta za najmlađi uzrast koja je usledila u aprilu u Japanu u organizaciji JIENKYO.

(autorka je predsednica Izvršnog odbora ASSITEJ-a Srbija)