BOLJA VREMENA ZAVISE OD NAS

U zgradu Pozorišta „Boško Buha” na Trgu Republike majstori su ušli pre dva meseca i od tada se svakodnevno radi i po 16 sati dnevno kako bi u novoj sezoni na obnovljenoj sceni bile odigrane i prve premijere.

– Spremamo veliko iznenađenje i kada budemo otvorili vrata novog izdanja Pozorišta „Boško Buha”, verujemo da će publika imati divan i pravi osećaj, osećaj kakav su imali i prvi posetoci teatra koji se u početku zvao „Roda” – kaže Milorad Mandić Manda, direktor Pozorišta „Boško Buha”.

„Uvažavajući i duboko žaleći sa onim što se desilo u katastrofalnim poplavama, kada smo i kao pozorište pružali pomoć, sačekali smo određeno vreme i onda ušli u sanacione radove zahvaljujući prijateljima, ljudima koji su prve dane izlazaka i posete pozorišnim kućama zapamtili kao divan doživljaj i koji su u slavu tog sećanja hteli da pomognu”, kaže Milorad Mandić Manda. Donacija, u iznosu osam miliona dinara, stigla je od Fondacije Novak Đoković, a na spisku prijatelja koji pomažu „Buhu” su i mnogi drugi, i svi oni će po obavljenom poslu biti javnosti i predstavljeni.

„U salu Pozorišta „Boško Buha” nije ulagano, kao ni u celo pozorište, 64 godine, čak ni ono što se zove investiciono održavanje, a što je zadatak gradskih službi, nije sprovođeno u dovoljnoj meri. Mi sada plaćamo cenu nedomaćinskog odnosa prema instituciji kulture i nismo jedini te sudbine u Srbiji, ali obzirom da radimo za decu i da govorimo o tradiciji dugoj 64 godine, najmanje što sam očekivao kada sam došao je da zateknem toliko problema u kući. A kada kažemo nema novca, mi ne govorimo o platama nego o programima. Ne živimo mi na Marsu! Postoje nivoi koji su se decenijama rađali, a sve za publiku i sve u cilju što boljeg doživljaja, pre svega, dečje publike zbog kojih i postoji ovaj ansambl. Nedostatak novca urušavanje je jedne institucije. Kvalitet duhovne hrane, ispunjenje misije za koje smo se mi pozorišni umetnici opredelili – kao čuvari jezika, kulture, običaja… u slučaju „Buhe” i vaspitanja najmlađe publike i kada su međuljudski odnosi u pitanju i spoznaja onoga šta je dobro, zlo, šta je ljubav, prijateljstvo… i vaspitanja za teatre kao što su Narodno pozorište, JDP, Atelje, BDP i ostala zdanja kulture. Srozavanje programsko bi bilo katastrofalno i za posledicu imalo izjednačavanje bilo kakvog drugog ad hok programa na bilo kom drugom mestu. Ne možemo kao ljudi od odgovornosti to da dozvolimo, a programska orijentacija zahteva pomoć i Sekretarijata za kulturu, i Grada, i Republike”, kaže Milorad Mandić Manda.

„Ovo što smo započeli daleko je od rekonstrukcije ili adaptacije, i to podvodim pod higijenu – dovođenje u red, pre svega, prostora u kome boravi publika, glumci i tehnika. Projektna dokumentacija za rekonstrukciju, na žalost treća po redu, nije završena zbog nedostatka novca. Prethodne dve su propale, jer je ovo mesto kao dobra pozicija bilo na meti raznih koji ne razmišljaju o ustanovi kulture i šta je njena svrha, već o svojim profitima. Mi dobro znamo i svesni smo sveukupne situacije, ali to ne znači da treba da dignemo ruke i čekamo bolja vremena. Bolja vremena zavise od nas, a naš zadatak je i da vaspitamo one koji dolaze posle nas da isto tako predano, odgovorno i pošteno rade za buduće generacije”, dodaje upravnik „Buhe”.

Obezbeđene su nove stolice, negorivi podovi naći će se u čitavom prostoru Pozorišta zahvaljujući Turskoj agenciji za regionalni razvoj, a Grad se uključio i sada se realizuje projekat elektroinstalacija koji podrazumeva gašenje onih iz 1930. Po završetku ovih radova, „Buha” će imati bezbednost na najvećem nivou, a novina koja posebno raduje ljude iz ovog teatra je rampa-platforma za staru i novu publiku sa posebnim potrebama.

Sanacija ne znači i da je umetnički rad zaustavljen. U pripremi su čak tri premijere – Šekspirova komedija „San letnje noći” u režiji Đurđe Tešić, čuveni Hičkokov komad „39 stepenika” u režiji Vladimira Aleksića, kao i Ćopićeve „Magareće godine” koje režira Marko Manojlović. „Kada naša sala bude završena, ostavićemo nedelju dana za probe i po dogovorenom rasporedu jedna po jedna premijera biće predstavljena publici. Pripremamo i novogodišnju predstavu u režiji Darijana Mihajlovića. U svim raspoloživim prostorijama ansambli rade, čitaju se tekstovi, dogovaraju mizasceni, a probe su premeštene na scenu „Studio” Jugoslovenskog dramskog pozorišta i Ateljea 212. Moje je zadovoljstvo što su svi zaposleni na maksimalnom stepenu angažovanja, imaju osećaj pripadnosti kući u kojoj se stvara, ali ne novi početak, kao da ono do sada ne važi, već da se stvaraju uslovi da se mesto na adresi Trg republike 3 ostavi i za sledeće generacije. Deca zaslužuju pravo na zdravo odrastanje, a bezbrižnost i uživanja pripadaju jednako svima”, kaže Mandić.

U pripremi je i „Azbuka za predškolce”, ali i mnoga druga iznenađenja koje posetioce očekuju tokom 2015.

Nova sezona

Repertoar Pozorišta „Boško Buha”, dok traje sanacija matične zgradu na Trgu republike, igra se na scenama JDP, Atelje 212, BDP, Dečji kulturni centar Beograd, kao i na sceni koju u Novom Beogradu dele Malo pozorište „Duško Radović” i „Pinokio”.

O pozorištu

Pozorište „Boško Buha” osnovano je 13. oktobra 1950, prerastavši iz dotadašnjeg Kulturno-umetničkog društva u prvo srpsko profesionalno pozorište za decu i omladinu. Među osnivačima, najistaknutije mesto pripada gospođi Giti Predić-Nušić, ćerki poznatog dramskog pisca Branislava Nušića. Za 64 godina kroz „Buhu” je prošlo 4,5 miliona deca koja su odrastala na najlepšim predstavama.

Sonja Šulović